Nu cyberaanvallen blijven toenemen, is het begrijpen van het dreigingslandschap nog nooit zo belangrijk geweest. Van geavanceerde door de staat gesponsorde aanvallen tot sluwe social engineering-tactieken, slechte actoren gebruiken steeds slinksere methoden om beveiligingskwetsbaarheden te exploiteren, waardoor echte gevaren voor organisaties wereldwijd ontstaan.
Van het oplopen van financieel verlies tot reputatieschade, worden in dit artikel 10 van de gevaarlijkste cyberbeveiligingsbedreigingen en de risico's die ze vormen voor bedrijven wereldwijd onderzocht.
1. Phishing-aanvallen
Phishing-aanvallen blijven een aanzienlijke bedreiging vormen voor bedrijven, met onderzoek van Acronis waaruit blijkt dat het aantal op e-mail gebaseerde phishing-aanvallen in de eerste helft van 2023 met 464% is gestegen.
Werknemers, ongeacht hun positie, kunnen gemakkelijk het slachtoffer worden van overtuigend vervalste e-mails, websites of berichten die zich voordoen als legitieme communicatie. Dit kan ertoe leiden dat werknemers per ongeluk gevoelige informatie vrijgeven, zoals inloggegevens of financiële gegevens, die vervolgens door cybercriminelen kunnen worden bewapend voor financieel gewin of om toegang te krijgen tot bedrijfseigen gegevens.
Phishing-aanvallen zijn steeds geavanceerder en wijdverspreider geworden, waarbij maar liefst 92% van de organisaties in de afgelopen 12 maanden het slachtoffer is geworden van succesvolle phishing-aanvallen. En naarmate het aanvalsoppervlak groeit, worden generatieve AI-systemen, zoals ChatGPT, zelfs door cybercriminelen gebruikt om kwaadaardige inhoud te maken en cyberaanvallen uit te voeren - wat leidt tot financiële verliezen, erosie van reputatie en de ondermijning van het vertrouwen en de loyaliteit van klanten.
2. Ransomware
De wereldwijde dreiging van ransomware blijft op piekniveau, waarbij de helft van de organisaties in alle groottes, regio's en industrieën Fortinet vertelt dat ze het afgelopen jaar het slachtoffer zijn geworden van een dergelijke aanval.
Met betrekking tot schadelijke software die de bestanden van een slachtoffer versleutelt of gebruikers van hun systemen buitensluit totdat losgeld is betaald, kunnen ransomware-aanvallen verwoestende gevolgen hebben voor bedrijven, zoals het verstoren van activiteiten, het beschadigen van de reputatie, het blootleggen van gevoelige informatie en het oplopen van wettelijke aansprakelijkheden.
Ransomware is in de loop van de tijd alleen maar geavanceerder en breder beschikbaar geworden. In feite kunnen cybercriminelen zich nu abonneren op "Ransomware-as-a-Service" -providers, waarmee gebruikers vooraf ontwikkelde ransomware-tools kunnen inzetten om aanvallen uit te voeren in ruil voor een percentage van alle succesvolle losgeldbetalingen.
3. Datalekken
Gegevensbescherming is niet alleen een wettelijke noodzaak, maar ook cruciaal voor de bescherming en het onderhoud van een bedrijf. Maar ondanks steeds strengere cyberbeveiligingsvoorschriften en boetes, brengt een gebrek aan gegevensbeveiliging de gegevens van miljoenen individuen in gevaar - tegen aanzienlijke kosten voor organisaties.
Maar ondanks deze dreiging is er veel ruimte voor verbetering: uit onderzoek van Imperva blijkt dat 32% van de bijna 100.000 inbreuken had kunnen worden voorkomen door beter gegevensbeheer en betere beveiliging.
4. Social engineering
Social engineering is de term die wordt gebruikt voor een breed scala aan kwaadaardige activiteiten die worden uitgevoerd door menselijke interacties.
Het maakt gebruik van psychologische manipulatie om gebruikers te misleiden om beveiligingsfouten te maken of gevoelige informatie weg te geven. Bij cybercriminaliteit hebben deze 'human hacking'-zwendel de neiging om nietsvermoedende gebruikers te verleiden om gegevens bloot te stellen, malware-infecties te verspreiden of toegang te geven tot beperkte systemen.
Eerder dit jaar schetste crowdstrike-onderzoek hoe geavanceerde menselijke tegenstanders verdedigingen willen ontwijken - waarbij het rapport ontdekte dat 71% van de gedetecteerde aanvallen malwarevrij waren.
5. Cloud kwetsbaarheden
Naarmate meer bedrijven hun workloads en gegevens naar de cloud migreren, worden ze ook geconfronteerd met nieuwe uitdagingen bij het beveiligen van hun cloudomgevingen. Cloudoplossingen zijn essentieel geworden voor bedrijven met hybride werknemers die ervoor willen zorgen dat hun werknemers overal toegang hebben tot vitale bronnen.
Cloudgegevensbeveiliging verwijst naar de technologieën, beleidsregels, services en beveiligingscontroles die elk type gegevens in de cloud beschermen tegen verlies, lekken of misbruik door inbreuken, exfiltratie en ongeoorloofde toegang.
6. The Internet of Things
Het Internet of Things (IoT) verbindt apparaten van over de hele wereld via internet, maar naarmate het aantal verbonden apparaten groeit, neemt ook het wereldwijde aanvalsoppervlak toe.
Met 75,4 miljard IoT-apparaten die volgens Statista naar verwachting tegen 2025 wereldwijd zullen worden geïnstalleerd, wordt voorspeld dat IoT-apparaten in toenemende mate een doelwit voor cyberaanvallen zullen worden, waarbij hackers zwakke beveiligingsmaatregelen of ongepatchte software kunnen misbruiken om toegang te krijgen tot gevoelige gegevens of operaties te verstoren.
7. Slechte cyberhygiëne
Cyberhygiëne verwijst naar reguliere praktijken en voorzorgsmaatregelen met betrekking tot het gebruik van technologie, zoals het vermijden van onbeschermde WiFi-netwerken en het implementeren van beveiligingen zoals een VPN of multi-factor authenticatie, allemaal met als einddoel bedrijven in staat te stellen hun gegevens en activa te beschermen.
Het toepassen van goede cyberhygiëne helpt organisaties kwetsbaarheden te verminderen door risico's te identificeren en mechanismen en strategieën in te zetten om deze te verminderen of op te lossen. Door aan cyberhygiëne te doen, versterken organisaties hun beveiligingspositie en kunnen ze zich effectiever verdedigen tegen inbreuken.
8. Gebrek aan cybervaardigheden
Ondanks het toegenomen bewustzijn en de investeringen in cyberbeveiligingsoplossingen, missen veel bedrijven nog steeds de vaardigheden en expertise om hun beveiligingshouding effectief te beheren - met cijfers die suggereren dat er een wereldwijde cybervaardigheidskloof is van 3,4 miljoen mensen in de hele sector in de nasleep van de COVID-19-pandemie.
Bedrijven hebben de neiging om het grootste deel van hun tijd en financiën te investeren in de juiste cyberbeveiligingsinfrastructuur en -tools, waarbij ze vaak het belang over het hoofd zien van het trainen van alle teamgenoten over hoe ze zichzelf en het bedrijf kunnen beschermen tegen beveiligingsbedreigingen.
9. Bedreigingen van derden
Bedrijven vertrouwen vaak op externe partners, leveranciers, aannemers of klanten om toegang te krijgen tot hun systemen en gegevens. Dit creëert echter ook potentiële toegangspunten voor kwaadwillenden die misbruik kunnen maken van de zwakke beveiligingscontroles van derden.
Volgens een post-pandemisch rapport over personeelstrends was meer dan 50% van de bedrijven meer bereid om freelancers in te huren als gevolg van de verschuiving naar werken op afstand, waarbij CyberArk meldde dat 96% van de organisaties deze externe partijen toegang verleent tot kritieke systemen, waardoor een potentieel onbeschermde toegangsroute tot hun gegevens wordt geboden.
10. Door de overheid gesponsorde bedreigingen
Door de overheid gesponsorde actoren vormen een ernstige bedreiging voor bedrijven die actief zijn in een reeks kritieke sectoren, van energie tot gezondheidszorg en van financiën tot defensie. Deze actoren beschikken over geavanceerde capaciteiten en middelen om geavanceerde cyberspionagecampagnes te lanceren die gericht zijn op het stelen van intellectueel eigendom, het verstoren van infrastructuur of het beïnvloeden van politieke uitkomsten.
De laatste jaren steeds vaker voorkomend, vooral in het geval van grotere organisaties, vertrouwen de door de overheid gesponsorde hackers vaak op gerichte ransomware en spear phishing-aanvallen om kwetsbaarheden te misbruiken.
Bron: Cyber Magazine